Sunday, November 4, 2018

November - Please let it be a good days


Assalamualaikum semua 🌸


Alhamdulillah, welcoming the month of November. Bila masuk bulan baru, semestinya target and planning pun kena baru 😊

Tapi sebelum tu, jangan lupa review balik pencapaian kita bulan yang lalu. Penting sangat tau untuk kita review, kita muhasabah diri sebab kita tak nak ulangi kesilapan yang sama berulang kali dan semestinya kita nak upgrade diri !

Pernah tak korang rasa kecewa bila korang dah aim sesuatu tapi korang failed ?

Okay sebenarnya dia macam nih tau. It's normal bila kita rasa kecewa kalau kita belum berjaya capai apa yang kita target atau dapat apa yang kita nak sangat sangat. Lagi stress bila kita tengok orang lain boleh dapat, kenapa tidak kita ? 

Sejujurnya, Nad pernah ada perasaan macam tu suatu ketika dulu. Kita nih manusia biasa kan, memang takkan lari dari perasaan kecewa atau rasa down. 

But I choose not to show my frustration, hanya teruskan usaha and keep on doa pada Allah. Kita kena yakin, setiap kekecewaan yang kita hadapi adalah suatu ujian. Bila Allah uji, sebenarnya Allah sayangkan kita dan Allah nak beri kita sesuatu yang lebih baik, lebih besar.

"They plan, and Allah plans. Surely, Allah is the best of planners.” (The Quran 8:30)

Berhenti daripada membandingkan rezeki kita dengan orang lain, belajar untuk redha dengan setiap ketentuan yang Allah beri.

Lain orang lain dugaannya dan jalan kejayaan masing masing semua tak sama. Kita pun tak pernah tahu dugaan apa yang orang lain dah lalui sebelum dia berjaya pada tahap dia ada sekarang.

So bila rasa kecewa, ingat yang kita sebenarnya belum lagi capai bukannya tak akan capai apa yang kita dah target. Peluang sentiasa ada untuk mereka yang berusaha sehabis habisnya. Selagi kita berusaha, selagi itu lah kejayaan itu inshaaAllah akan jadi milik kita 😊

Allah itu Maha Adil dan juga Maha Memberi. Dia beri kita rezeki sesuai dengan apa yang kita usahakan 🙂

Banyak kita usaha, maka banyak lah yang kita akan dapat. 
Sedikit kita usaha, maka sedikit juga lah yang kita akan dapat. 

Jangan sesekali kita asyik cakap "takde rezeki", sebab kata kata juga adalah suatu doa tau. 

Kena jaga percakapan kita ya ? 
Cakap lah yang baik baik, yang positif.

Kalau kita dah betul betul berusaha sehabis baik namun rezeki masih belum seperti apa yang kita harapkan, percaya lah sebenarnya kita sedang berada pada fasa diuji. 

Allah uji kita sebab Allah sayang, Allah nak berikan kita sesuatu yang besar, yang mungkin tak pernah kita bayangkan pun.



Put your trust in Allah, indeed He is the best planner 💕

Banyakkan doa pada Allah.
Kekalkan rasa yakin pada Allah dan diri.
Usaha terus menerus tanpa putus asa.

Selebihnya, kita serahkan kepada Allah kerana Dia adalah sebaik baik perancang.

"Have faith in Allah, everything happens for a reason. One day you will come to realize that everything was for the best."

Have a nice day ❤️

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...