Wednesday, June 18, 2014

TIPS UNTUK MENINGKATKAN KEYAKINAN DIRI

Assalamualaikum wbt..

Diselitkan pada catatan kali ini tips mudah untuk meningkatkan keyakinan diri dan hilangkan rasa takut untuk melakukan sesuatu. Keupayaan kita untuk menepis rasa takut untuk bertindak akan memudahkan jalan untuk kita menjadi orang yang berjaya. Untuk menjadi orang yang pro-aktif cuba kita ambil pakai beberapa prinsip mudah yang di tulis oleh Prof David J. Schwartz dalam bukunya 'The magic of thinking big':

1)"Tindakan" akan membuang rasa takut
 Langkah pertama adalah kenalpasti rasa takut itu, sebagai contoh mudah, kita ditugaskan untuk memulakan urusan dengan seseorang yang amat penting ataupun 'orang besar', bagi mereka yang baru pertama kali pasti akan timbul rasa' layakkah aku berurusan dengan dia ni?Aku ni org kecik jer...'----oppsss!! Jangan sesekali merendahkan diri kita.. Cuba kita fikir. Bagaimana agaknya orang2 besar itu boleh menjadi orang yang berjaya? Pasti ia bermula dengan langkah pertama! Jadi tunggu apa lagi? Mulakan langkah pertama kita. Buang rasa takut dan yakinkan diri kita. Kita mampu untuk menjadi seperti mereka! teruskan bertindak! Buat temujanji dan seterusnya insyaAllah pasti akan berjalan lancar!! Dengan kata lain "redah jer"..

2) Jadikan amalan untuk hanya berfikir yang positif
Jangan sekali2 berfikir negatif tentang sesuatu perkara yang dibincangkan. Jika kita berbincang tentang seseorang cuba sedaya upaya untuk tidak pergi ke sisi buruk mereka. Bayangkan perkara2 yang baik tentang seseorang dan ucapkan sebagai contoh, sipolan tu bagus lah cara dia bercakap, penuh yakin! Aku suka sangat tengok dia! Sekali lagi peringatan jangan bercakap tentang perkara yang NEGATIF!

3) Letakkan seseorang dalam perspektif yang baik(put people in proper perspective)
Manusia ini sebenarnya sama ja, dapatkan pandangan individu lain untuk lebih seimbang dan cuba bentuk sikap untuk memahami jika kita berada di dalam sesuatu situasi. (many people will bark but it's rare one who bites) Contoh orang yang marah disebabkan sesuatu perkara. Tindakan perlu kita buat adalah bertenang. Fikirkan segala kemungkinan positif yang orang itu hadapi sebelumnya yang telah membuatkan orang itu marah. Insyallah sekali lagi kita akan dilihat sangat cool! Orang lain akan melihat kita dengan kagum kerana tidak turut serta dalam adegan yang panas itu. Hebatlah lah si polan tu! Boleh bersabar dengan orang macam tuh?hmm..kalau akulah, tak tau lah apa dah jadi!~~~Cuba kita lihat situasi yang cukup sinonim sekarang. Orang marah kita kita pun balas semula. Kesimpulanya jadilah kita sama seperti mereka dan cuba kita renung kembali akhlak rasullullah ketika baginda dibaling dengan najis oleh orang yang membencinya. Baginda tidak membalas malahan bersikap lebih lembut. Jika kita tidak mampu 100% mengambil teladan dari kisah baginda, apalah salahnya jika kita mengambil 1% akhlak baginda untuk dipraktikkan...

4)Buatlah apa yang kita fikir betul
Selagi mana kita rasa apa yang kita lakukan adalah untuk kepentingan bersama  dan tidak salah disisi agama maka sila abaikan apa yang orang akan perkatakan!

5)Ucaplah dengan yakin"SAYA SANGAT YAKIN DENGAN DIRI SAYA
"Ulang setiap hari berkali2 dan lakukan beberapa langkah seperti dibawah.

- Sentiasa duduk dihadapan dalam apa jua keadaan( mesyuarat, kelas)
- Membuat hubungan mata ketika bercakap (untuk muslimah sila jangan sampai merenung mata orang yang bukan muhrim sangat salah!) berpada2 lah.. ;)
- Berjalan  25% lebih laju (kebiasaannya, orang yang berjalan perlahan adalah orang yang kurang keyakinan diri)
Mengutarakan pendapat dalam setiap kelas atau meeting yang dihadiri, walaupun sedikit.
- Sentiasa senyum!!!

Jika kita lihat dah perhati. orang yang berjaya tidak sesekali menghiraukan apa kata orang dan orang yang sederhana sentiasa akan risau dengan kata2 orang.

Kesimpulanya, kita yang menentukan arah tujuan kita. Sila pilih dan bertindak sekarang! Jangan bertangguh! Mohon  sedikit kekuatan dari Allah kerana Sesungguhnya ALLAH maha kuat!


Peringatan ikhlas untuk diri sendiri,

Salam sayang,
Nadiah Ahmad


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...