Friday, November 28, 2014

Petua dan Tips Merawat Masalah Sembelit

Masalah sembelit sebenarnya bukan hanya berlaku bila anda susah nak membuang air besar. Bagaimanapun, sembelit boleh dikatakan terjadi sekiranya anda membuang kurang daripada 3 kali dalam tempoh seminggu!

Bahayanya sembelit ni, lama kelamaan boleh penyakit buasir! Bahaya sangat kan, jadi jangan ambil mudah. Pesakit yang mengalami buasir yang lama dan kronik akan memerlukan rawatan pembedahan.

So, jom ketahui beberapa petua dan tips untuk membantu mengurangkan masalah sembelit.
SELAMAT MENCUBA !


Tambahkan sayuran
Targetkan untuk makan 2 mangkuk buah dan 2½ mangkuk sayuran setiap hari. Pilih salad dan bukan kentang goreng dalam makanan anda, beli sayuran atau buah-buahan serta tambahkan buah kering yang dicincang ke dalam oatmeal dan sereal.
Pilih biji-bijian
Ganti roti putih, nasi putih, dan pasta biasa dengan roti gandum dan pasta gandum dan beras merah. Makan lebih banyak gandum, sereal multi-grain, namun pastikan untuk memilih yang rendah lemak dan rendah gula.
Kurangkan minuman kafein dan soda
Elakkan daripada minum minuman berkafein. Pilihlah minuman yang rendah atau tidak ada kalori. Hindari minum soda manis dan minuman buah kerana akan menambah kalori ekstra yang tidak anda perlukan.
Tambahkan serat secara bertahap
Lakukan perubahan perlahan-lahan selama seminggu atau lebih kerana meningkatkan serat terlalu cepat dapat menyebabkan kembung dan gas. Bersabarlah kerana mungkin badan memerlukan waktu untuk menyesuaikan perubahan.
Tetap terhidrasi
Jika anda menambah lebih banyak serat ke dalam pola makan anda, baik dengan makanan atau suplemen, maka pastikan untuk minum lebih banyak cairan untuk membantu pencernaan. Targetkan sekitar 8 gelas sehari. 
Memudahkan Sembelit Dengan Olahraga
Melakukan olahraga secara teratur tidak hanya membuat anda sihat, tapi mungkin juga membantu anda tetap segar. Olahraga dapat membantu makanan bergerak lebih cepat melalui usus besar. 

Jika anda mencari suplemen bagi mengatasi masalah sembelit, boleh cuba minum MINERAL COFFEE secara konsisten.. Pengambilan MINERAL COFFEE ini akan memastikan masalah sembelit dapat diatasi. Dengan harga yang berpatutan dan pastinya ia merupakan pilihan yang bijak :)


Berminat untuk membeli MINERAL COFFEE dengan harga istimewa atau menjadi sebahagian daripada team ' THEDIAMONDCIRCLE ' ? Boleh hubungi Nad melalui cara berikut :



FB : Nadiah ahmad
Call/SMS/Whatsapp : 019-5235560
Emel : sitinadiahmad@gmail.com




2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...