Wednesday, March 13, 2019

PUNCA TERJADINYA PORI TERBUKA DAN CARA NAK ATASI


PUNCA TERJADINYA PORI TERBUKA DAN CARA NAK ATASI

Okay since ramai tanya Nad soalan macamana Pores  daripada Scale 4 boleh jadi as Perfect As scale 5 which is memang Pores Nad totally invinsible dari mata kasar and camera, i need to tell you something. Ini adalah FACTS about skincare yang you kena buat hari-hari untuk kecilkan pores.

One of the main reason pores kita besar terdedah and all, adalah sebab pores kita TERSUMBAT. Yes tersumbat. Bila pores kita tersumbat dengan kotoran thats why terjadinya Open Pores. Ibaratkan tanah. Tanah  ni sebenarnya dia pun ada lubang halus-halus dimana bila kita siram air, air akan absorbed masuk ke dalam kan? Tanah ni perfect takde lubang terdedah sangat pun but bila kita letak batu and press batu masuk ke tanah tu, kita akan nampak lubang besar kan kat tanah tu?

Yes konsep sama yang terjadi pada skin kita.
Pada asalnya pores tu tak Visible pun.
Tapi sebab kita tak jaga elok-elok, dia tersumbat dengan minyak kotoran and all, at the end terjadilah PORI TERBUKA nih.


So this is why ramai Beauty Guru yang lain kat Twitter and IG selalu sebut pentingnya “Double Cleansing” ni.

Double Cleansing ni kalau boleh buat everyday kata meraka. Double cleansing ni ialah mencuci muka kita 2 kali dengan different type of cleanser.

First, Cleanser Oil Based untuk removes segala kotoran yang oil-based seperti Makeups, Foundations, Sunscreen, Moisturisers, Creams or even minyak berlebihan di muka kita.

Ni lah sebenarnya step yang penting sangat wajib buat. Bila tak buat and tak removed segala oil-based ni, maka tulah akan terjadi clogged pores yang menyebabkan jerawat and pori terbuka.

Then SECOND CLEANSING, adalah dengan menggunakan cleanser biasa yang biasa kita guna untuk cuci muka. Yang ni pula remove segala kotoran yang boleh dibilas oleh air, which is habuk debu kotoran or even daki-daki.

Kita selalu buat second cleasing dengan cleanser biasa, tapi kita takpernah buat First Step which cuci muka dengan Oil-Based cleanser tu kan? If yes, and you perasan pores muka you tu terbuka luas maka inilah dia puncanya.

So make sure lepasni rajinkan buat Double Cleansing Especially siapa yang suka keluar pakai makeup tu (or even pakai bedak sahaja pun).


Pada Nad leceh juga nak Cuci muka dua kali ni huhuhuhu. So, this is why Nad pilih INFINENCE HYDRATING DUO CLEANSING MOUSSE. Sebab dia CLEANSER LUAR-BIASA yang boleh acts as Double-Cleansing ni! Takperlu i bazir duit bazir masa tenaga i nak beli 2 cleanser nak pakai 2 cleanser, eh leceh!

Yes dia water based iaitu which gel based cleanser ni bagus and sangat lembut and sesuai untuk semua jenis skin.
While dia juga Oil Based sebab dia menggunakan oil daripada Avocado untuk removes and angkat segala oil impurities daripada muka kita.

And this is why the main reason macamana pores Nad boleh jadi sangat sangat halus and tak terlihat oleh mata kasar! And also bila pores tak tersumbat ofcourse vitamins and nutrients daripada Serum and all mudah meresap and tak heranlah skin cepat cantik! Hihiks!


 Health and Beauty Consultant,
Nadiah Ahmad | 019.523.5560

@nadiahahmad__

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...